Elbiler har større CO2-aftryk end almindelige biler – men kun i starten
Elbiler er ofte markedsført som mere miljøvenlige end traditionelle biler. Men kritikere hævder, at produktion og bortskaffelse af elbiler, inklusive batterierne, skaber et større elbilers CO2-aftryk end ved traditionelle biler. Dog viser flere studier, at forskellen i drivhusgasemissioner udlignes, når elbilen tages i brug.
Livscyklusanalyser, som sammenligner drivhusgasemissionerne fra produktion, brug og bortskaffelse af elbiler og almindelige biler af samme størrelse, viser, at selvom det er sandt, at produktion af en elbil skaber mere forurening end en benzinbil, så forsvinder denne forskel, når elbilen tages i brug.
Studier fra University of Michigan viser, at forskellen udlignes mellem 1,4 til 1,5 år for personbiler, 1,6 til 1,9 år for SUV’er og ca. 1,6 år for pick-up trucks baseret på det gennemsnitlige antal kilometer, som køretøjerne kører i USA.
Resultaterne varierer afhængigt af, hvor meget drivhusgas, der skabes gennem produktion af elektricitet til opladning af batterierne. Brug af vedvarende energikilder som vind, sol, kernekraft og vandkraft reducerer CO2-udledningerne.
Selv i USA’s 3.000 amter har kun 78 amter højere CO2-udledning fra elbiler end traditionelle biler, fordi de bruger kul som energikilde. Men ifølge Greg Keoleian, direktør for Center for Sustainable Systems på University of Michigan, vil CO2-udledningerne fra elbiler forbedres, da kulværkerne udskiftes med vedvarende energikilder.
Flere studier viser, at elbiler allerede er et mere miljøvenligt valg, og at dette kun vil forbedres, når teknologien udvikles. Det forventes, at batteriproduktionen bliver renere og varer hele køretøjets levetid, og at elektricitetsproduktionen bevæger sig væk fra kul. Så selvom elbilers CO2-aftrykelbiler er større end traditionelle biler i starten, vil forskellen forsvinde over tid.
Læs vores artikler om hvad du skal huske før du køber en brug Tesla: Guide til at købe en brugt Tesla: Hvad du bør vide før købet