CUPRA BORN: Den nye elbil, der vender op og ned på branchen
Anmeldelse af CUPRA BORN – En sporty og energieffektiv elbil, der får folk til at vende hovedet
Første indtryk af CUPRA BORN
Der er noget helt særligt ved CUPRA BORN, og det har vi bemærket, vi har haft fornøjelsen af at køre rundt i den. Fra det øjeblik vi satte os bag rattet, var vi solgt. Det er en elbil, der får folk til at vende hovedet, og vi har fået masser af spørgsmål og komplimenter fra nysgerrige folk, der er interesserede i at høre mere om den.
Design og ydre
CUPRA BORN skiller sig ud fra mængden med sit sporty og moderne design. De store 20-tommers hjul og den flotte grå lakering gør bilen til et ægte blikfang. Det skal dog nævnes, at lakken virker en smule blød og derfor let får stenslag og mærker fra fugleklatter, hvis de ikke fjernes hurtigt.
Interiør og komfort
Når man træder ind i CUPRA BORN, bliver man mødt af et rummeligt og indbydende interiør. De sporty sæder er behagelige og har endda en massagefunktion, som er med til at gøre lange køreture mere komfortable. Døråbningerne er store, hvilket gør det nemt at stige ind og ud af bilen, selv for folk, der er lidt større eller højere.
Ydelse og rækkevidde
Vi har testet CUPRA BORN med en 58 kWh batteri, og vi har været imponerede over dens ydelse og rækkevidde. Bilen har en rækkevidde på op til 424 kilometer på en enkelt opladning. Der findes også en model med et 77 kWh batteri med en rækkevide op til 548 kilometer.
Køreegenskaber og sikkerhed
CUPRA BORN er en fornøjelse at køre. Den er baghjulstrukket, hvilket giver en sporty køreoplevelse og en bedre følelse i rattet. Dog er der nogle udfordringer med udsynet fra førerpladsen. A-stolpen er stor og skaber en blindvinkel, som kræver lidt ekstra opmærksomhed, når man navigerer rundt i trafikken. Derudover er viskerbladene designet til venstrestyrede biler, hvilket resulterer i, at de efterlader en stribe vand foran førerens synsfelt.
Teknologi og opladning
Som en moderne elbil er CUPRA BORN fyldt med teknologi, der gør køreturen lettere og mere behagelig. Bilen er udstyret med et intuitivt infotainmentsystem, der inkluderer navigation, Apple CarPlay og Android Auto. Derudover kan man også justere bilens køreegenskaber, som for eksempel fartpilot, undervogn og acceleration, gennem skærmen.
Opladning af CUPRA BORN er en smal sag. Bilens CCS Combo-stik gør det muligt at lade ved både AC- og DC-ladestandere. Med en maksimal ladefart på 125 kW kan du oplade batteriet fra 10% til 80% på blot 35 minutter ved en hurtigladestander. Hvis du vælger at lade bilen derhjemme ved en 11 kW box, vil en fuld opladning tage omkring 6 timer.
Pris og værdi for pengene
CUPRA BORN er en overkommelig elbil med en startpris på omkring 320.000 danske kroner for basismodellen med 45 kWh batteri. Modellen vi har testet, med 58 kWh batteri, ligger på omkring 340.000 danske kroner. Hvis du vil have den større model med 77 kWh batteri, skal du forvente en pris på omkring 350.000 danske kroner. Du kan se de aktuelle priser her: Konfigurator | Byg din CUPRA | CUPRA (cupraofficial.dk)
Værdien for pengene er god, især når man tager bilens køreegenskaber, design og udstyr i betragtning. CUPRA BORN er et godt valg for dem, der ønsker en elbil med sporty køreegenskaber og et flot design.
Konklusion
CUPRA BORN er en imponerende elbil, der kombinerer et attraktivt og sporty design med gode køreegenskaber og en solid rækkevidde. Nogle små detaljer og udfordringer med udsynet fra førerpladsen trækker en smule ned i helhedsoplevelsen, men generelt er CUPRA BORN en elbil, der kan konkurrere med de bedste i sin klasse og også til en konkurrencemæssig pris.
Så hvis du leder efter en elbil, der skiller sig ud og leverer en sjov og komfortabel køreoplevelse, så er CUPRA BORN et seriøst bud. Dens flotte design og moderne teknologi gør den til et godt valg for både daglig pendling og længere ture, og med en konkurrencedygtig pris er det en elbil, der kan få mange til at skifte til grønnere transportalternativer.
Læs også: CUPRA Tavascan – Den Elektriske SUV, Der Vil Revolutionere Din Køreoplevelse