Spring til indhold
Hjem » Top 10 Elbiler med Træk: Fremtidens Grønne Muligheder for Trailer- og Campingvognsejere

Top 10 Elbiler med Træk: Fremtidens Grønne Muligheder for Trailer- og Campingvognsejere

    I den hurtigt udviklende verden af elbiler er evnen til at trække trailere eller campingvogne en funktion, der ofte overses. Elbiler med træk er dog, med deres kraftfulde motorer, ideelt egnede til denne opgave. Trods dette har virkeligheden med at trække med en elbil historisk set været mere kompleks, end det ser ud på papiret.

    I fortiden designede mange producenter ikke deres elbiler med henblik på at trække, primært på grund af bekymringer om rækkevidde og vægt. At trække kan betydeligt reducere en elbils rækkevidde, og kombinationen af køretøjets tunge batterier og vægten af en trailer eller campingvogn kan skabe en totalvægt, der er udfordrende at håndtere.

    Men med teknologiens fremskridt bliver et stigende antal elbiler nu designet med evnen til at trække. Selvom der stadig er fremskridt at gøre, før disse køretøjer kan matche trækevnerne hos deres benzin- eller dieselmodparter, er der nu mange muligheder tilgængelige for dem, der ønsker at trække med en elbil.

    I denne artikel vil vi udforske de 10 bedste elbiler til trækning. Vi vil dykke ned i detaljerne for hver model, fra Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, til Mercedes EQA og EQC, Audi E-Tron og Tesla Model X. For hvert køretøj vil vi fremhæve den maksimale tilladte vægt, der kan trækkes.

    Kom med os på en rejse gennem verdenen af elbil-trækning, og opdag de bedste muligheder for dem, der ønsker at kombinere de miljømæssige fordele ved elektrisk kørsel med praktikaliteten ved at trække.

    1. Hyundai Ioniq 5

    pexels-photo-11952741.jpeg

    Pris fra: 375.000 kr
    Rækkevide op til:
    502 km WLTP
    Må trække op til:
    1600 kg.

    Den iøjnefaldende nye Ioniq 5 er mere end bare et smukt ydre, for under dens kantede eksteriør gemmer der sig noget rigtig muskelkraft. Både baghjulstræk- og firehjulstræk-modeller udstyret med det større, 73kWh batteri er i stand til at trække op til 1600 kg, hvilket er et lignende beløb til mange ICE-rivaler. Den har også en nyttigt høj næsevægt (det tal, der kan læsses direkte på trækkrogen selv) på 100 kg, hvilket gør den perfekt til stativer, der kan bære op til fire cykler.

    Der er endnu ingen priser tilgængelige for at tilføje en trækkrog, men alle Ioniq 5’er er forudindstillet til at tage denne tilføjelse (selv den indstigningsniveau 58kWh bil, som kun har en 750 kg trækningsgrænse). Vores tidlige indtryk af Ioniq 5 antyder, at mens den skulle være en dygtig trækbil, er der mere til den end trækkraft. Skarpt håndtering, en kabine der oser af premium appel og en sund dosis karakter betyder, at dette ikke bare er en game-changer for Hyundai; det er også sandsynligt, at det sætter nye standarder for ‘overkommelige’ elbiler.

    2. Kia EV6

    pexels-photo-15582570.jpeg
    Pris fra: 405.000 kr
    Rækkevide op til:
    528 km WLTP
    Må trække op til:
    1600 kg.

    Dyrere og mere kraftfuld end den tæt beslægtede Hyundai Ioniq 5, har den nye EV6 den samme maksimale trækvægt på 1600 kg. Dog, med alle versioner af den slanke coupé-inspirerede Kia, der har et stort 77,4kWh batteri, gælder denne trækevne for alle modeller, fra den 225 hk baghjulstræk basismodel til den 577 hk GT. Som med alle biler her, vil trækning af en stor belastning give et betydeligt indhug i rækkevidden.

    Men på den positive side betyder et 800V opladningssystem, at ultra-hurtige opladere, hvor de er tilgængelige, kan genopfylde EV6’s celler fra 10-80% på så lidt som 18 minutter. Baseret på E-GMP platformen, deler EV6 sin undervogn med Hyundai Ioniq 5 og har i GT trim en påstået 0-100 km/t sprinttid på 3,5 sekunder og standard begrænset slip differentiale.

    3. BMW i4

    I4
    billede fra bmw.dk

    Pris fra: 470.000 kr.
    Rækkevide op til:
    590 km WLTP
    Må trække op til:
    1600 kg.

    Overraskende nok, mens BMW har givet den robuste iX3 SUV en lav trækningsgrænse på 750 kg, kan den slanke i4 trække 1600 kg. Dette tal er det samme for både eDrive40 og den 536 hk M50 xDrive, hvilket ikke er overraskende, da selv den mindst kraftfulde version af de to leverer en muskuløs 317 lb ft fra nul omdrejninger. Måske mere imponerende er, at eDrive40 har en WLTP-rækkevidde på 590 km, hvilket, givet at trækning ved maksimal kapacitet normalt reducerer afstanden med omkring 50%, hvilket stadig efterlader over 250 km i rækkevidde.

    Der er også et nyttigt stort 470-liters bagagerum med en praktisk hatchback-åbning for nem opbevaring af alle dine camping- og campingvognsdele. Og når du ikke slæber en stor belastning, drager BMW fordel af stærk ydeevne, fremragende raffinement og typisk skarpt og engagerende håndtering.

    4. Volvo XC40 AWD og C40 Recharge AWD

    volvo xc40 rechart fra fronten

    Volvo XC40
    Pris fra:
    418.000 kr
    Rækkevide op til:
    571 km WLTP
    Må trække op til:
    1800 kg.

    Volvo C40 Recharge AWD
    Pris fra: 430.000 kr
    Rækkevide op til:
    579 km WLTP
    Må trække op til:
    1800 kg.

    Volvo har udvidet sit sortiment af fuldelektriske biler med C40 Recharge, men da den er næsten identisk under sin coupé-inspirerede hud med den eksisterende XC40, vil vi dække begge i denne indgang. Med et par elektriske motorer, der leverer firehjulstræk og en samlet styrke på 402 hk, er de svenske søskende i stand til at levere en anstændig trækevne på 1800 kg.

    Ligesom de fleste af bilerne her, er Volvo-tvillingerne tilgængelige med en fabriksmonteret indtrækbar trækkrog, som mærket også tilbyder i en pakke, der inkluderer et trækboldmonteret cykelstativ og mudderklapper for den ultimative udendørs oplevelse. Bag rattet leverer paret stærk acceleration (0-100 km/t på 4,7 sekunder for C40 og 4,9 sekunder for XC40) og præcis, grippy håndtering, men en smidig affjedringsopsætning betyder, at komfort er prioritet. Med hensyn til rækkevidde hævder den lidt mere aerodynamisk glatte C40 579 km, og XC40 lover op til 571 km.

    5. Mercedes-Benz EQA

    Pris fra: 437.000 kr
    Rækkevide op til:
    530 km WLTP
    Må trække op til:
    1800 kg.

    Mercedes’ indgangspunkt til elektrisk kørsel leverer en imponerende trækevne, der matcher dens meget større søskende, EQC. I indgangsniveau, enkeltmotor EQA 250 udgave, kan den kompakte SUV trække 750 kg, men opgrader til den dobbeltmotor firehjulstræk EQA 300 4Matic eller EQA 350 4Matic, og den maksimale kapacitet øges til en meget imponerende 1800 kg. Det er let nok for en stor campingvogn eller endda en bil og trailer kombination, hvis du planlægger at transportere en banebil til kredsløb.

    I øjeblikket er alle versioner af EQA tilgængelige med en fabriksmonteret drevet trækkrog (tryk på en knap i bagagerummet, og den falder ned fra bag kofangeren), mens en Trailer Assist funktion for det elektroniske stabilitetsprogram også er standard. Ved hastigheder over 65 km kan dette system forsigtigt anvende individuelle bremser på bilen for at reducere enhver potentielt farlig svingning af traileren, plus det kan reducere motor drejningsmoment og anvende stærkere bremsekraft i ekstreme situationer.

    6. Mercedes-Benz EQC

    Pris fra: 670.000 kr.
    Rækkevide op til:
    471 km WLTP
    Må trække op til:
    1800 kg.

    På trods af at være mindst to trin længere oppe på Mercedes’ elektriske SUV-stige end EQA, er EQC’s trækningsgrænse begrænset til de samme 1800 kg. Det kan virke lidt mærkeligt, givet at den dobbeltmotor EQC 400 4Matic pakker 402 hk og en bølgende 561 lb ft drejningsmoment, men da trækningsvægten tager højde for den samlede masse i transit, som inkluderer bilens kørevægt, placerer EQC’s 2490 kg den på en betydelig ulempe i forhold til den 2105 kg tunge EQA.

    Hvad den større bil dog har til sin fordel, er standard selv-nivellerende luftfjedre til baghjulsophænget, der giver en niveau trækplatform, der gør det af med den næse-høje-og-bagpå-jorden holdning af mange trækbiler. Den drager også fordel af det samme stabilitetsforbedrende Trailer Assist system som dens mindre søskende.

    7. Audi Q8 E-tron

    q8 etron
    Billede fra: www.audi.dk

    Pris fra: 700.000 kr
    Rækkevide op til:
    574 km WLTP
    Må trække op til:
    1800 kg.

    Audi er ret stolt af Q8 E-tron’s trækevne, ved at bruge en 402 hk 55 Quattro version til at trække en heftig 1800 kg trailer indeholdende en GM EV1.

    I tilfældet med Audi SUV betød det, at dens hævdede rækkevidde på 574 km blev skåret ned med mere end halvdelen til lidt over 160 km. På den positive side, hvis du ikke kører store afstande, har Q8 E-tron i alle dens udformninger (496 hk S, svungne Sportback og indgangsniveau 50) alle den samme 1800 kg kapacitet, mens luftaffjedring rundt om holder alt på niveau. Den standard Q8 E-tron har også et 660-liters bagagerum til alt det overskydende fra camping og campingvogn.

    8. Tesla Model X

    grayscale photo of sports car on road

    Pris fra: 1.260.000 kr
    Rækkevide op til:
    543 km WLTP
    Må trække op til:
    2250 kg.

    Tesla Model X kan klare at trække op til 2250 kg, hvilket rivaliserer mange store, diesel-drevne SUV’er (selvom den stadig er noget kort af Land Rover Discovery’s 3500 kg grænse). Denne imponerende figur betyder, at det let er muligt at koble en stor dobbeltaksel campingvogn, selvom det sandsynligvis vil spise betydeligt ind i Long Range variantens hævdede 360-mile rækkevidde.

    Det sagt, med nord for 800 lb ft øjeblikkeligt drejningsmoment, er denne SUV’s ydeevne usandsynligt at blive stærkt påvirket af at trække en tung belastning. Plus, ligesom Mercedes-Benz EQC og Audi E-tron, har Model X luftfjedre som standard, hvilket gør det lettere at koble en trailer eller campingvogn ved at hæve eller sænke kørehøjden efter behov og holde en jævn køl mens du er på farten.

    Et stort bagagerum og syv-sæders kapacitet yderligere forbedrer dens praktiske trækbil legitimationsoplysninger. Dens mågevinge bagdøre vil skabe en stirren på campingpladsen, selvom den plettede byggekvalitet og inerte køredynamik betyder, at den ikke er uden sine kompromiser.

    9. BMW iX

    BMW ix elbil på vej
    Billede fra bmw.dk

    Pris fra: 750.000 kr
    Rækkevide op til:
    612 km WLTP
    Må trække op til:
    2500 kg.

    Der er ingen benægtelse af, at BMW er gået stort ind i sit EV flagskib. Den udfordrende stilfulde iX praler af den slags Top Trumps-stil statistikker, der ville ødelægge meget af sin opposition, især i top-rækkevidde xDrive50 udgave. Ikke alene tilbyder den masser af muskel (516 hk og en bølgende 564 lb ft drejningsmoment), men den vil også rejse en hævdet 612 km på en opladning takket være sit 80,7 kW batteri. Imidlertid er det tal, der interesserer os mest her, den 2500 kg trækningsgrænse, hvilket er lige så meget som nogle ret tungvægtige ICE-maskiner. Mere vigtigt er det, at du får den samme trækevne med de mindre kostbare 321 hk e40xDrive modeller. Begge har også dobbeltmotor firehjulstræk, hvilket betyder fremragende trækkraft, selv når du trækker en trailer ud af en glat mark.

    10. BMW i7

    i7
    Billede fra bmw.dk

    Pris fra: 1.040.000 kr.
    Rækkevide op til:
    623 km WLTP
    Må trække op til:
    2000 kg.

    Okay, det er usandsynligt, at mange kunder vil vælge en limousine til tunge trækketure, men det er godt at vide, at i7 kunne være en mulighed, hvis du har lyst til en campingferie med et strejf af luksus. Og du vil være i stand til at trække et ret stort hjem på hjul også, fordi den batteridrevne BMW er vurderet til en imponerende 2000 kg.

    Det er let at se, hvorfor i7 kan håndtere en så heftig belastning, med dens dobbeltmotor firehjulstræk layout, der leverer 536 hk i indgangsniveau xDrive60 udgave og en tordnende 651 hk i flagskibet M70. Hvad mere er, det store 105kWh batteri har op til en hævdet 623 km rækkevidde mellem opladninger, hvilket betyder, at selv når du trækker, skulle BMW hjælpe med at eliminere rækkevidde angst. Når den ikke er tilsluttet en trailer, er i7 en hurtig og overraskende letfodet maskine, der kombinerer dæmpet raffinement og beroligende komfort med nok smidighed til at holde føreren interesseret.

    Opsummering

    Elbiler har længe været genstand for debat, når det kommer til deres evne til at trække tunge belastninger. Men som vi har set i denne artikel, er der mange elbiler på markedet, der er mere end i stand til at håndtere opgaven. Fra Hyundai Ioniq 5’s alsidige ydeevne til Tesla Model X’s imponerende trækevne, er der en elbil for enhver, der har brug for at trække en trailer, campingvogn eller endda en anden bil.

    Her er en hurtig opsummering af de forskellige elbilers trækevne:

    BilmodelMaksimal Trækevne
    Hyundai Ioniq 51600 kg
    Kia EV61600 kg
    BMW i41600 kg
    Volvo XC40 AWD og C40 Recharge AWD1800 kg
    Mercedes-Benz EQA1800 kg (for EQA 300 4Matic og EQA 350 4Matic)
    Mercedes-Benz EQC1800 kg
    Audi Q8 E-tron1800 kg
    BMW iX2500 kg
    BMW i72000 kg
    Tesla Model X2268 kg

    Det er klart, at elbiler er kommet langt i deres evne til at trække tunge belastninger. Med teknologiske fremskridt og forbedringer i batterikapacitet og effektivitet, kan vi forvente, at denne liste vil fortsætte med at vokse i de kommende år. Så uanset om du er en campingentusiast eller har brug for at trække tunge belastninger til arbejde, er der en elbil derude, der passer til dine behov.

    Læs også: Elbil og campingvogn: Dilemmaet mellem miljøvenlig transport og rækkevidde

    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *