Spring til indhold
Hjem » Elbilers rækkevidde på motorvejen ved 110 km/t – Tesla, Mercedes, BMW, Ford og Kia

Elbilers rækkevidde på motorvejen ved 110 km/t – Tesla, Mercedes, BMW, Ford og Kia

    Elbiler har i de seneste år vundet stigende popularitet, især blandt pendlere, der søger en miljøvenlig og økonomisk transportløsning. Men et af de mest presserende spørgsmål for mange potentielle elbilsejere er: “Hvor langt kan en elbil køre på motorvejen ved en hastighed på 110 km/t?” Dette spørgsmål er særligt relevant, da mange pendlere tilbringer en betydelig mængde tid på motorvejen. For at gøre situationen endnu mere kompleks, anbefaler mange elbilsproducenter kun at lade deres biler op til 80-90% for daglig brug for at forlænge batteriets levetid. Dette betyder, at i de tests og data, vi præsenterer nedenfor, skal der tages højde for en reduktion på 10-20% for at afspejle den mest optimale og realistiske brug af elbilen.

    ModelWLTP RækkevideRækkevide på mortervej (110 km/t)Rækkevide på mortervej (110 km/t) ved 80% opladning:Pris
    Tesla model 3 AWD Long Range602 km500 km400 km390.000 kr.
    Mercedes EQS 450+743 km635 km508 km1.200.000 kr.
    BMW iX xDrive50630 km550 km440 km1.075.000 kr.
    FORD MUSTANG MACH-E GT Longe Range490 km450 km360 km620.000 kr.
    Tesla model Y Long Range533 km440 km352 km440.000 kr.
    Kia EV6 GT 424 km390 km312 km600.000 kr.
    Volkswagen ID.4533 km450 km360 km400.000 kr.

    Tesla model 3 AWD Long Range

    close up shot of a red luxury car in the parking lot

    WLTP Rækkevide: 602 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t): 500 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t) ved 80% opladning: 400 km
    Pris: 390.000 kr.

    Tesla Model 3 Dual Motor, Long Range har gjort sig bemærket som en af de mest imponerende elbiler på markedet. Med en officiel WLTP rækkevidde på over 600 km lover den at levere enestående præstationer. Men hvordan præsterer den i praksis, især på motorvejen ved en hastighed på 110 km/t? Den estimerede rækkevidde på motorvejen er omkring 500 km, hvilket er en forskel på -17% i forhold til den WLTP rækkevidde.

    Mercedes EQS 450+

    WLTP Rækkevide: 743 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t): 635 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t) ved 80% opladning: 508 km
    Pris: 1.200.000 kr.

    Mercedes EQS 450+ er en bemærkelsesværdig tilføjelse til elbilsmarkedet. Med en officiel WLTP rækkevidde på 743 km er den allerede blandt de elbiler med længst rækkevidde i dag. Men i praksis på motorvejen ved en hastighed på 110 km/t overrasker den positivt med en estimeret rækkevidde på hele 635 km, hvilket er en imponerende forskel på -13% i forhold til WLTP rækkevidde.

    BMW iX xDrive50

    BMW ix elbil på vej

    WLTP Rækkevide: 630 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t): 550 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t) ved 80% opladning: 440 km
    Pris: 1.075.000 kr.

    BMW iX xDrive50 er en kraftfuld repræsentant for BMW’s forpligtelse til elbilsmarkedet. Med en officiel WLTP rækkevidde på 630 km imponerer den allerede. Men i virkelighedens forhold på motorvejen ved en hastighed på 110 km/t leverer den en rækkevidde på 550 km, hvilket er et fald på 13,5% i forhold til den WLTP rækkevidde.

    FORD MUSTANG MACH-E GT Longe Range

    WLTP Rækkevide: 490 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t): 450 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t) ved 80% opladning: 360 km
    Pris: 620.000 kr.

    Ford Mustang Mach-E GT Long Range markerer Fords dyk ned i elbilens verden med stil og kraft. Med en officiel WLTP rækkevidde på 490 km er den allerede en bemærkelsesværdig konkurrent på markedet. Men i virkelighedens forhold på motorvejen ved en hastighed på 110 km/t leverer den en rækkevidde på 450 km, hvilket er en lille forskel på -8,0% i forhold til den WLTP rækkevidde.

    Tesla model Y Long Range

    pexels-photo-10029878.jpeg

    WLTP Rækkevide: 533 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t): 440 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t) ved 80% opladning: 352 km
    Pris: 440.000 kr.

    Tesla Model Y Long Range, Dual Motor er endnu et bevis på Teslas evne til at levere banebrydende elbiler. Med en officiel WLTP rækkevidde på 533 km satte den høje forventninger. Men i virkelighedens forhold på motorvejen ved en hastighed på 110 km/t opnåede den en rækkevidde på 440 km, hvilket er en forskel på -17,5% i forhold til den WLTP rækkevidde.

    Kia EV6 GT 

    pexels-photo-15582570.jpeg

    WLTP Rækkevide: 424 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t): 390 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t) ved 80% opladning: 312 km
    Pris: 600.000 kr.

    Kia EV6 GT AWD er en spændende tilføjelse til elbilsmarkedet fra Kia. Med en officiel WLTP rækkevidde på 424 km har den sat en høj standard for, hvad man kan forvente. Men i virkelighedens forhold på motorvejen ved en hastighed på 110 km/t opnåede den en rækkevidde på 390 km, hvilket er en forskel på -8,% i forhold til den WLTP rækkevidde.

    Volkswagen ID.4

    WLTP Rækkevide: 533 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t): 450 km
    Rækkevide på mortervej (110 km/t) ved 80% opladning: 360 km
    Pris: 400.000 kr.

    Volkswagen ID.4 er Volkswagens bud på en moderne elbil, der kombinerer stil med præstation. Med en officiel WLTP rækkevidde på 533 km har den skabt forventninger om solid ydeevne. Men i virkelighedens forhold på motorvejen ved en hastighed på 110 km/t opnåede den en rækkevidde på 450 km, hvilket er en forskel på -15,0% i forhold til den WLTP rækkevidde.

    Konklusion

    Efter en grundig gennemgang af forskellige elbiler på markedet har vi analyseret deres rækkevidde på motorvej ved en 80% opladning i forhold til deres pris. Dette giver et mere realistisk billede af, hvad forbrugeren kan forvente i dagligdags scenarier, hvor man ikke altid oplader sin bil til fuld kapacitet.

    Fra vores analyse kan vi konkludere:

    1. Mercedes EQS 450+ dominerer i rækkevidde, selv ved 80% opladning. Men denne fremragende ydeevne kommer til en betydelig pris, hvilket gør den til den dyreste bil på listen.
    2. Tesla Model 3 AWD Long Range fremstår som en stærk konkurrent, der tilbyder imponerende rækkevidde til en meget mere overkommelig pris, hvilket gør den til et attraktivt valg for dem, der ønsker balance mellem pris og ydeevne.
    3. BMW iX xDrive50 fastholder sin position i den øvre-midterste del, både hvad angår pris og rækkevidde, hvilket gør den til en stærk kandidat for dem, der leder efter en luksuselbil med god rækkevidde.
    4. Både Kia EV6 GT, Tesla Model Y Long Range, og FORD MUSTANG MACH-E GT Longe Range præsterer tæt på hinanden, hvilket gør valget mellem dem mere til en smagssag eller baseret på mærkespecifikke præferencer.

    Den vedlagte grafik giver en visuel repræsentation af disse observationer og fremhæver forholdet mellem pris og rækkevidde for hver model. Det er vigtigt for forbrugere at overveje disse faktorer sammen med andre ønskede bilfunktioner, når de træffer beslutning om køb af en elbil.

    Usikkerheden

    Udover hastigheden er vejrforholdene en anden afgørende faktor, der kan påvirke en elbils rækkevidde. Temperatur, vindretning og -styrke, samt fugtighed kan alle have en betydelig indvirkning på, hvor langt en elbil kan køre på en enkelt opladning. For eksempel kan kolde temperaturer reducere batteriets effektivitet, mens stærk modvind kan øge bilens energiforbrug. Det er vigtigt at bemærke, at de tests, vi har præsenteret, ikke er blevet udført under ensartede vejrforhold. Derfor kan de præcise resultater variere afhængigt af de specifikke forhold på testdagen. Selvom dette betyder, at vi ikke kan drage en 100% konklusion baseret på vores resultater, giver de stadig en værdifuld indikation af, hvad bilister kan forvente i virkelige forhold. Det er altid vigtigt at huske på, at den faktiske rækkevidde kan variere baseret på en række faktorer, men de data, vi præsenterer, giver en solid baseline for forventningerne.

    Læs også: Top 10 Bedste Små Elbiler i 2023: En Omfattende Guide

    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *